Tai veiksmai, kuriais siekiama įteisinti nusikalstamu būdu įgytus pinigus ar kitą turtą arba nuslėpti jų kilmę. Šiuos veiksmus dažniausiai atlieka plėšikai, narkotikų prekeiviai, įsilaužėliai, teroristai, mokesčių grobstytojai, kontrabandininkai ar su jais susiję asmenys.
Taip, visa informacija, kurią klientai pateikia, yra konfidenciali ir kruopščiai saugoma, kaip numatyta įstatymuose.
Tiems, kas dar nespėjo, patogiausias būdas pateikti anketą ar atnaujinti jos duomenis – per savo interneto banką. Jei nesinaudojate interneto banku, anketą galite užpildyti atvykę į artimiausią banko skyrių. Tą gali padaryti ir įgaliotas asmuo. Kai kurie bankai suteikia galimybę duomenų anketą atnaujinti ir telefonu, prieš tai identifikavę kliento tapatybę.
Pildant anketą ar nežinant, kur ir kaip ją užpildyti, visuomet galima konsultuotis su savo banko darbuotojais telefonu ar kreiptis į Lietuvos bankų asociaciją.
Tikrai ne. Prašymas klientams pateikti papildomus duomenis nesusijęs su kokiais nors įtarimais ar nepagrįstu informacijos rinkimu. Tai įprastas procesas, kuris taikomas visų bankų klientams.
Turint aktualius duomenis, lengviau užtikrinti sąskaitų saugumą, užkirsti kelią galimai neteisėtiems ar įtartiniems veiksmams. Tokiu būdu bankai gali geriausiai ginti kliento interesus ir užtikrinti atliekamų operacijų saugumą.
Visų pirma, reikia atkreipti dėmesį, kad anketos pildymas nėra bankų užgaida ar noras rinkti perteklinę informaciją apie savo klientus. Tai bankai daro ne savo pačių iniciatyva, o dėl to, kad yra įpareigoti įstatymų – teisinių pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos srities reikalavimų. Remiantis jais, bankai įgyvendina taip vadinamą „Pažink savo klientą“ (angl. „Know your client“) principą, kuris įpareigoja surinkti aktualius duomenis apie savo klientus.
Tai reiškia, kad bankai turi žinoti, kas yra klientas ir kokia yra jo įprastinė veikla, užtikrinti, kad kliento atliekamos operacijos atitinka jo vykdomos ekonominės veiklos sritį bei apimtis. Naujas banko klientas, pildydamas anketą, paprastai nurodo, kokius veiksmus numato atlikti su savo sąskaita, kokios operacijos jam yra aktualios, kokie pinigų srautai dažniausiai bus pervedami ar išgryninami. Tokiu būdu įvertinama kliento rizika ir bankui lengviau identifikuoti įtartiną lėšų judėjimą sąskaitose.
Papildomai bankai periodiškai prašo klientų atnaujinti kai kuriuos duomenis – užpildyti duomenų atnaujinimo anketą. Svarbias viešąsias pareigas užimantiems, politikoje dalyvaujantiems ar ryšius su tokiais asmenimis turintiems klientams yra taikomi papildomi reikalavimai, todėl bankas privalo juos identifikuoti.
Lietuvos bankų asociacija pateikia keletą svarbių patarimų vykstantiems į kelionę užsienyje.
Apie kelionę į tam tikras užsienio šalis reikia informuoti savo banką. Apie kokias šalis tiksliai reikia informuoti, galima pasitikslinti jūsų banko interneto svetainėje ar paskambinus telefonu. Įprastai bankai, siekdami užkirsti kelią neteisėtiems atsiskaitymams užsienyje, tam tikrose šalyse taiko operacijų apribojimus. Todėl neinformavę savo banko apie kelionę į šias šalis, negalėsite naudotis turima kortele tol, kol nebus panaikinti apribojimai.
Apie planuojamą kelionę į tokią šalį pranešti galite prisijungę prie savo interneto banko ir parašę laisvos formos pranešimą arba paskambinę į banką telefonu. Įjungti ar išjungti prevencinę apsaugą kai kurių bankų klientai gali ir per banko mobiliąją programėlę.
Pavyzdžiui, šalių, kuriose gali būti taikomi apribojimai atsiskaitymams mokėjimo kortele gali būti taikomi: Argentinoje, Australijoje, Bolivijoje, Brazilijoje, Čilėje, Dominikos Respublikoje, Ekvadore, Filipinuose, Gvatemaloje, Indonezijoje, JAV, Jamaikoje, Kambodžoje, Kanadoje, Kosta Rikoje, Šri Lankoje, Kolumbijoje, Indijoje, Kuveite, Namibijoje, Malaizijoje, Meksikoje, Panamoje, Peru, P. Korėjoje, Salvadore, Singapūre, Tailande, Taivane, Urugvajuje, Venesueloje, Vietname. Tokių šalių sąrašas nuolat kinta, tad dar kartą pravartu priminti, kad jį reikėtų pasitikslinti jūsų banko interneto svetainėje.
Naudingas priminimas atsikaitant kortele šalyje, kurios valiuta ne eurai. Nepamirškite, kad atsiskaitantiems ne kortelės sąskaitos valiuta (mūsų šalies atveju – ne eurais, o, pavyzdžiui, zlotais, liromis, svarais ar kt.), atsiskaitymo operacijos valiuta yra automatiškai keičiama į kortelės sąskaitos valiutą pagal banko nustatytą tvarką.
Jeigu atsiskaitote mokėjimo kortele užsienio šalyje, kurios valiuta nėra eurai, o mokėjimo kortelių skaitytuvuose arba bankomatuose leidžiama pasirinkti, kokia valiuta (eurais ar tos šalies) atsiskaityti, praktika rodo, kad atsiskaitymas vietine valiuta dažniausiai būna pigesnis nei mokėjimas eurais.
Mokant vietine valiuta (ne eurais) yra taikomas valiutos keitimo mokestis. Atsiskaitant parduotuvėje ar internetu, imant grynųjų pinigų iš bankomato bet kuria „VISA“ ar „MasterCard“ mokėjimo kortele atsiskaitymo suma yra keičiama į eurus pagal „VISA Europe“ ar „MasterCard International“ nustatytą valiutos keitimo kursą, kuris galioja duomenų tvarkymo dieną. Šį kursą galima pasitikrinti „VISA Europe“ ar „MasterCard International“ interneto svetainėse. Prie šio valiutos keitimo kurso yra pridedamas banko nustatytas valiutos keitimo mokestis. Šis mokestis priklauso nuo jūsų banko ir jį galima pasitikslinti banko interneto svetainėje. Įprastai jis būna tarp 2 ir 2,7 proc.
Tuo tarpu, jeigu pasirinktumėte atsiskaitymą eurais, valiutų konvertavimą atlieka prekybininką aptarnaujantis užsienio šalies bankas. Tokiu atveju valiutos konvertavimo mokestį nustato prekybininkas kartu su jį aptarnaujančiu banku. Šio mokesčio iš anksto negalite žinoti. Tas pats galioja ir išsigryninant pinigus bankomate.
Nesinaudokite nežinomų bankų bankomatais. Patariama pinigus imti tik iš žinomų bankų bankomatų saugiose, gerai apšviestose vietose.
Nesivežkite daug grynųjų. Dabar jau beveik visur galima be problemų atsiskaityti kortelėmis, bet, jeigu prireikia grynųjų (pavyzdžiui, atsiskaitant turguose), geriau jais pasirūpinti dar prieš kelionę, kad išsiimant iš bankomato užsienyje, nereikėtų mokėti papildomų mokesčių. Turėti kortelę užsienyje, kur neretai pasitaiko kišenvagių, saugiau nei grynuosius. Atsitikus nelaimei, kortelę galima užblokuoti, o grynųjų atgauti dažniausiai nepavyks.
Be to, staiga prireikus, į kortelę galėsite gauti pinigų iš artimųjų, esančių namuose.
Atsiskaitymų operacijos turi vykti jūsų akivaizdoje. Jei aptarnaujantis personalas nori jūsų kortelę išsinešti į kitą patalpą arba nori ja perbraukti per įrenginį, kurio nematote (pavyzdžiui, užstoja prekystalis), toks elgesys turėtų sukelti įtarimų. Jei susidūrėte su tokia situacija, nepasimeskite – paklauskite, ką daro su jūsų kortele, kur ją neša, pasakykite, kad norite matyti, kaip vyksta atsiskaitymo operacija.
Taip pat atsiskaitydami kortele, įvertinkite vietą, kurioje mokate. Dideliuose prekybos centruose ar žinomų prekės ženklų restoranuose mokėti kortele saugiau negu mažose pakelės parduotuvėlėse ar užkandinėse.
Kelionėse praverčia kredito kortelė su draudimu. Ja galima ne tik atsiskaitinėti, grynintis pinigus bankomatuose, bet ir prireikus pasiskolinti pinigų nenumatytiems atvejams, jei turite kredito limitą, išsinuomoti viešbutį ar automobilį. Įvykus nelaimingam atsitikimui, pravers medicininių išlaidų draudimas bei draudimas nuo nelaimingų atsitikimų.
Jeigu pastebėjote bet kokių neatitikimų savo sąskaitos išraše, nedelsdami apie tai informuokite banką. Stebėti savo išlaidas lengviau, kai esate užsisakę paslaugą gauti banko pranešimus SMS žinutėmis arba automatinius mobiliosios programėlės pranešimus („push notifications“), kurie gaunami į išmanųjį telefoną, jei nuo sąskaitos nurašomi arba į ją gaunami pinigai.
Tai veiksmai, kuriais siekiama įteisinti nusikalstamu būdu įgytus pinigus ar kitą turtą arba nuslėpti jų kilmę. Šiuos veiksmus dažniausiai atlieka plėšikai, narkotikų prekeiviai, įsilaužėliai, teroristai, mokesčių grobstytojai, kontrabandininkai ar su jais susiję asmenys.
Taip, visa informacija, kurią klientai pateikia, yra konfidenciali ir kruopščiai saugoma, kaip numatyta įstatymuose.
Tiems, kas dar nespėjo, patogiausias būdas pateikti anketą ar atnaujinti jos duomenis – per savo interneto banką. Jei nesinaudojate interneto banku, anketą galite užpildyti atvykę į artimiausią banko skyrių. Tą gali padaryti ir įgaliotas asmuo. Kai kurie bankai suteikia galimybę duomenų anketą atnaujinti ir telefonu, prieš tai identifikavę kliento tapatybę.
Pildant anketą ar nežinant, kur ir kaip ją užpildyti, visuomet galima konsultuotis su savo banko darbuotojais telefonu ar kreiptis į Lietuvos bankų asociaciją.
Tikrai ne. Prašymas klientams pateikti papildomus duomenis nesusijęs su kokiais nors įtarimais ar nepagrįstu informacijos rinkimu. Tai įprastas procesas, kuris taikomas visų bankų klientams.
Turint aktualius duomenis, lengviau užtikrinti sąskaitų saugumą, užkirsti kelią galimai neteisėtiems ar įtartiniems veiksmams. Tokiu būdu bankai gali geriausiai ginti kliento interesus ir užtikrinti atliekamų operacijų saugumą.
Visų pirma, reikia atkreipti dėmesį, kad anketos pildymas nėra bankų užgaida ar noras rinkti perteklinę informaciją apie savo klientus. Tai bankai daro ne savo pačių iniciatyva, o dėl to, kad yra įpareigoti įstatymų – teisinių pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos srities reikalavimų. Remiantis jais, bankai įgyvendina taip vadinamą „Pažink savo klientą“ (angl. „Know your client“) principą, kuris įpareigoja surinkti aktualius duomenis apie savo klientus.
Tai reiškia, kad bankai turi žinoti, kas yra klientas ir kokia yra jo įprastinė veikla, užtikrinti, kad kliento atliekamos operacijos atitinka jo vykdomos ekonominės veiklos sritį bei apimtis. Naujas banko klientas, pildydamas anketą, paprastai nurodo, kokius veiksmus numato atlikti su savo sąskaita, kokios operacijos jam yra aktualios, kokie pinigų srautai dažniausiai bus pervedami ar išgryninami. Tokiu būdu įvertinama kliento rizika ir bankui lengviau identifikuoti įtartiną lėšų judėjimą sąskaitose.
Papildomai bankai periodiškai prašo klientų atnaujinti kai kuriuos duomenis – užpildyti duomenų atnaujinimo anketą. Svarbias viešąsias pareigas užimantiems, politikoje dalyvaujantiems ar ryšius su tokiais asmenimis turintiems klientams yra taikomi papildomi reikalavimai, todėl bankas privalo juos identifikuoti.
Lietuvos bankų asociacija pateikia keletą svarbių patarimų vykstantiems į kelionę užsienyje.
Apie kelionę į tam tikras užsienio šalis reikia informuoti savo banką. Apie kokias šalis tiksliai reikia informuoti, galima pasitikslinti jūsų banko interneto svetainėje ar paskambinus telefonu. Įprastai bankai, siekdami užkirsti kelią neteisėtiems atsiskaitymams užsienyje, tam tikrose šalyse taiko operacijų apribojimus. Todėl neinformavę savo banko apie kelionę į šias šalis, negalėsite naudotis turima kortele tol, kol nebus panaikinti apribojimai.
Apie planuojamą kelionę į tokią šalį pranešti galite prisijungę prie savo interneto banko ir parašę laisvos formos pranešimą arba paskambinę į banką telefonu. Įjungti ar išjungti prevencinę apsaugą kai kurių bankų klientai gali ir per banko mobiliąją programėlę.
Pavyzdžiui, šalių, kuriose gali būti taikomi apribojimai atsiskaitymams mokėjimo kortele gali būti taikomi: Argentinoje, Australijoje, Bolivijoje, Brazilijoje, Čilėje, Dominikos Respublikoje, Ekvadore, Filipinuose, Gvatemaloje, Indonezijoje, JAV, Jamaikoje, Kambodžoje, Kanadoje, Kosta Rikoje, Šri Lankoje, Kolumbijoje, Indijoje, Kuveite, Namibijoje, Malaizijoje, Meksikoje, Panamoje, Peru, P. Korėjoje, Salvadore, Singapūre, Tailande, Taivane, Urugvajuje, Venesueloje, Vietname. Tokių šalių sąrašas nuolat kinta, tad dar kartą pravartu priminti, kad jį reikėtų pasitikslinti jūsų banko interneto svetainėje.
Naudingas priminimas atsikaitant kortele šalyje, kurios valiuta ne eurai. Nepamirškite, kad atsiskaitantiems ne kortelės sąskaitos valiuta (mūsų šalies atveju – ne eurais, o, pavyzdžiui, zlotais, liromis, svarais ar kt.), atsiskaitymo operacijos valiuta yra automatiškai keičiama į kortelės sąskaitos valiutą pagal banko nustatytą tvarką.
Jeigu atsiskaitote mokėjimo kortele užsienio šalyje, kurios valiuta nėra eurai, o mokėjimo kortelių skaitytuvuose arba bankomatuose leidžiama pasirinkti, kokia valiuta (eurais ar tos šalies) atsiskaityti, praktika rodo, kad atsiskaitymas vietine valiuta dažniausiai būna pigesnis nei mokėjimas eurais.
Mokant vietine valiuta (ne eurais) yra taikomas valiutos keitimo mokestis. Atsiskaitant parduotuvėje ar internetu, imant grynųjų pinigų iš bankomato bet kuria „VISA“ ar „MasterCard“ mokėjimo kortele atsiskaitymo suma yra keičiama į eurus pagal „VISA Europe“ ar „MasterCard International“ nustatytą valiutos keitimo kursą, kuris galioja duomenų tvarkymo dieną. Šį kursą galima pasitikrinti „VISA Europe“ ar „MasterCard International“ interneto svetainėse. Prie šio valiutos keitimo kurso yra pridedamas banko nustatytas valiutos keitimo mokestis. Šis mokestis priklauso nuo jūsų banko ir jį galima pasitikslinti banko interneto svetainėje. Įprastai jis būna tarp 2 ir 2,7 proc.
Tuo tarpu, jeigu pasirinktumėte atsiskaitymą eurais, valiutų konvertavimą atlieka prekybininką aptarnaujantis užsienio šalies bankas. Tokiu atveju valiutos konvertavimo mokestį nustato prekybininkas kartu su jį aptarnaujančiu banku. Šio mokesčio iš anksto negalite žinoti. Tas pats galioja ir išsigryninant pinigus bankomate.
Nesinaudokite nežinomų bankų bankomatais. Patariama pinigus imti tik iš žinomų bankų bankomatų saugiose, gerai apšviestose vietose.
Nesivežkite daug grynųjų. Dabar jau beveik visur galima be problemų atsiskaityti kortelėmis, bet, jeigu prireikia grynųjų (pavyzdžiui, atsiskaitant turguose), geriau jais pasirūpinti dar prieš kelionę, kad išsiimant iš bankomato užsienyje, nereikėtų mokėti papildomų mokesčių. Turėti kortelę užsienyje, kur neretai pasitaiko kišenvagių, saugiau nei grynuosius. Atsitikus nelaimei, kortelę galima užblokuoti, o grynųjų atgauti dažniausiai nepavyks.
Be to, staiga prireikus, į kortelę galėsite gauti pinigų iš artimųjų, esančių namuose.
Atsiskaitymų operacijos turi vykti jūsų akivaizdoje. Jei aptarnaujantis personalas nori jūsų kortelę išsinešti į kitą patalpą arba nori ja perbraukti per įrenginį, kurio nematote (pavyzdžiui, užstoja prekystalis), toks elgesys turėtų sukelti įtarimų. Jei susidūrėte su tokia situacija, nepasimeskite – paklauskite, ką daro su jūsų kortele, kur ją neša, pasakykite, kad norite matyti, kaip vyksta atsiskaitymo operacija.
Taip pat atsiskaitydami kortele, įvertinkite vietą, kurioje mokate. Dideliuose prekybos centruose ar žinomų prekės ženklų restoranuose mokėti kortele saugiau negu mažose pakelės parduotuvėlėse ar užkandinėse.
Kelionėse praverčia kredito kortelė su draudimu. Ja galima ne tik atsiskaitinėti, grynintis pinigus bankomatuose, bet ir prireikus pasiskolinti pinigų nenumatytiems atvejams, jei turite kredito limitą, išsinuomoti viešbutį ar automobilį. Įvykus nelaimingam atsitikimui, pravers medicininių išlaidų draudimas bei draudimas nuo nelaimingų atsitikimų.
Jeigu pastebėjote bet kokių neatitikimų savo sąskaitos išraše, nedelsdami apie tai informuokite banką. Stebėti savo išlaidas lengviau, kai esate užsisakę paslaugą gauti banko pranešimus SMS žinutėmis arba automatinius mobiliosios programėlės pranešimus („push notifications“), kurie gaunami į išmanųjį telefoną, jei nuo sąskaitos nurašomi arba į ją gaunami pinigai.